Mijn naam is Suzie Joku en ik help mensen te stoppen met langs elkaar heen te werken.
Het was een zonnige dag in maart 2008, toen ik dacht, “waarom doe je het niet voor jezelf…?” Ja waarom niet? Ik wist dat ik zo mijn twee passies gelijkwaardig naast elkaar kon laten bestaan en sterker nog, ik kon er mijn brood mee verdienen: masseren en automatiseren. Die hebben meer met elkaar gemeen dan je zou denken; het gaat altijd over ‘flow’.
Ik ben een holist. Bij lichamelijke klachten kijk ik naar signalen van het hele lichaam voor ik begin te masseren. Het helpt als je bij klachten aan bijvoorbeeld een pink weet hoe de zenuwbanen lopen. Ook in organisaties kijk ik naar het geheel om procesissues te duiden. Vaak loopt een bedrijfsproces slecht omdat er buiten het proces dingen niet goed geregeld zijn: de beleidsregels zijn onduidelijk of de ondersteunende ICT is ontworpen zonder te gebruikers erbij te betrekken. Ik zoom uit om snel tot de kern te komen.
Het is eigenlijk begonnen toen ik in 2008 ontdekte dat ik steeds hetzelfde verhaal vertelde: als je een verandering doorvoert, dan heeft dat vaak effect op andere plekken binnen de organisatie. Dat kon ik mooi laten zien door een zelf ontwikkeld versimpeld architectuurmodel te tekenen. Daaruit leerde ik een belangrijke les, namelijk dat niet iedereen hetzelfde zag als ik. Ik dacht toen, als ik het verhaal zou automatiseren, dan hoefde ik het niet steeds uit te leggen.
Gaandeweg zag ik de kracht van mijn versimpelde gedigitaliseerde weergave. Als er een wet, een proces, de ondersteunende ICT verandert of als de klant ongelukkig wordt van jouw handelen, dan heeft dat vaak een breder effect op je organisatie dan je op het eerste gezicht zou bedenken. En dat kon ik snel visualiseren. Ik wil mensen bewust maken van dat bredere effect. Kijk bijvoorbeeld naar de gevolgen van de coronamaatregelen, die zijn behoorlijk ingrijpend.
Het leukste van ondernemer zijn, vind ik het creatieve proces. Problemen oplossen door de wildste ideeën aan elkaar te koppelen, superleuk! Door met anderen te schaven en te sparren komen daar de mooiste dingen uit. De ene keer met software de andere keer zonder.
We leven in een tijd van digitale transformatie, iedereen heeft ermee te maken. Ik ben nu voornamelijk actief op het snijvlak van twee werelden: de dynamische vaak onvoorspelbare leefwereld van klanten, burgers en cliënten enerzijds en de strakke systeemwereld van bedrijven en organisaties anderzijds. Iedereen moet zich op de één of andere manier verhouden tot die digitale transformatie. Sommigen komen van ver.
Tegelijkertijd zit er in al die bedrijven organisaties zo ontzettend veel kennis en ervaring, maar helaas vaak gefragmenteerd. Dat goed bij elkaar brengen, voor een stapsgewijze digitale transformatie, dáár zet ik me voor in.
Gelukkig zien steeds meer organisaties dat het werken met je klantreis ook een krachtig hulpmiddel is om je processen goed in te richten. Lastige materie, maar daar heb ik een efficiënte werkwijze inclusief snelle overzichtelijke app voor bedacht. Hopelijk kan ik later dit jaar daar meer over vertellen!
Mensen en organisaties laten zien waar ze toe in staat zijn, waar hun eigen kracht ligt om uitdagingen aan te gaan, ja daar word ik blij van.
www.stopmetlangselkaarheenwerken.nl
4 Vinden dit leuk!