Empress Empowerment Coaching de boekentip van Tina Chantal Schinkels het Koopinfuus

Het Koopinfuus, Hoe we verslaafd worden gemaakt aan online bestellen, Chantal Schinkels

 

Herken je dit? Laatst ontving ik via de post een reclamefolder van een bekende cosmeticaketen. Toen ik tien minuten later door social media scrolde, viel mijn oog op een gesponsorde reclame van diezelfde cosmeticaketen. Of je hebt het met een bekende over een nieuwe auto die je wilt kopen en ineens komen allerlei reclames voorbij over auto’s. Klinkt dit bekend? Dacht ik al, ik ben vast niet de enige die dit overkomt. Een soortgelijke ervaring was dan ook een van de redenen voor Chantal om dit boek te schrijven, want is het toeval dat dit gebeurt of worden we in de gaten gehouden, en zo ja, door wie?

Samenvatting

Chantal vertelt hoe online retailers op grote schaal data verzamelen over consumenten en hun koopgedrag, die ze vervolgens weer inzetten om diezelfde consumenten nog meer te laten kopen, zonder zich de vraag te stellen of hun werkwijze wel verantwoord is. En als diezelfde consumenten vervolgens koopverslaafd worden, is dat dan de schuld van de retailers, of is er toch nog iets van eigen verantwoordelijkheid en bestaat er wel zoiets als ‘vrije wil’? Misleidende tactieken zoals neprecensies en prijsmanipulaties, privacyschending van consumenten, manipulatieve business coaches, online loterijen en natuurlijk hoe ons brein werkt als het gaat om aanbiedingen, schaarste, urgentie en sociale bewijskracht; Chantal behandelt het allemaal. Tot slot geeft ze ook nog een aantal goede tips en adviezen over hoe hiermee om te gaan en niet mee te gaan in de manipulatieve trucs van de retailers.

Het boek

Behalve goede tips en adviezen over hoe de consument hiermee om kan gaan, spreekt Chantal ook de retailer aan, want is het wel allemaal ethisch verantwoord wat er gebeurt? Natuurlijk is er iets van eigen verantwoordelijkheid van de consument, maar die ligt net zo goed bij de retailer. Dus wordt er ook besproken hoe het dan wel zou moeten. Net als ‘De IT girl, hoe overleef ik een door mannen gedomineerde werkvloer’, leest Het Koopinfuus heerlijk makkelijk weg. Natuurlijk komen er wat ‘technische’ onderwerpen en termen aan te pas, maar ondanks dat is het boek op een voor iedereen toegankelijke manier geschreven. De hoofdstukken zijn kort en logisch opgebouwd, waardoor het vlot wegleest.

Aanrader

Het Koopinfuus is een absolute aanrader en krijgt van mij een dik verdiende 5/5. En omdat we bijna allemaal wel eens of heel vaak online kopen, is het boek interessant voor iedereen die meer wil weten over dit onderwerp.

Over de Auteur

Chantal Schinkels heeft meer dan tien jaar ervaring in e-commerce. Tegenwoordig is zij spreker en social tech- en e-commerce-expert. In 2022 werd haar eerste boek ‘De IT girl’ genomineerd voor Managementboek van het jaar. Dit jaar (2024) is Chantal zelfs genomineerd tot Vrouw in de Media!

  Vind dit leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *