Dominique, de vrouwelijke ondernemer

Dominique Lochtenberg, vertelt hoe zij ertoe kwam om PMU-specialist te worden.

Elf jaar geleden besloot ik de draad weer op te pakken als schoonheidsspecialiste waarvoor ik destijds geleerd had. Het leek mij leuk om me te specialiseren in permanente mak-up. Permanente make up is het inbrengen van pigment de huid m.b.v. een naald om wenkbrauwen of eyeliners te creëren. Dat heb ik zelf ooit eens laten zetten en vanaf dat moment wist ik, dat als ik weer het schoonheidsvak in zou gaan, ik deze specialisatie zou willen leren.

Ik informeerde bij verschillende bedrijven naar een goede opleiding, maar ik kon alleen cursussen vinden van 1 tot maximaal 5 dagen. Dat voelde niet goed. Uiteindelijk googelde ik zomaar de naam van degene waar ik ooit mijn permanente make-up had laten zetten en wat bleek? Zij stond op het punt een opleidingsinstituut te starten. Precies waar ik naar op zoek was! Was dit toeval? Hoe dan ook, de timing was perfect en voor mij hét sein om ervoor te gaan. Deze opleiding duurde maar liefst een jaar.

Tijdens de opleiding moest ik heel veel oefenen op levende modellen. Ik besloot meteen m’n eigen praktijk te starten en aan de slag te gaan. Mijn vriend had de hele bovenverdieping verbouwd tot een mooie, steriele behandelruimte met wachtkamer en toilet. Ook heb ik de ruimte door de GGD laten controleren en vergunning gekregen.

Maar ja, hoe krijg je mensen zover dat je op hen kunt gaan ‘oefenen’?  Zij gaan natuurlijk liever naar een ervaren specialist. Uiteraard had ik daar al ver van tevoren over nagedacht. Daarom heb ik visitekaartjes en folder laten drukken waarop en waarin letterlijk stond ‘Modellen gezocht voor permanente make-up’ en ook heb ik erbij vermeld dat ik in opleiding was. In de folders stond een korte uitleg over wat permanente make-up precies inhoudt en een zeer aantrekkelijke prijslijst. Deze kaartjes en folders heb ik vervolgens verspreid onder familie, vrienden, kennissen en collega’s. En echt, het werkte!

Toen ik geslaagd was voor m’n examen heb ik professionele visitekaartje en folders ingezet, de site en prijslijst aan laten passen en me in laten schrijven bij de Kamer van Koophandel. In het begin heb je nog lang geen grote klantenkring dat duur echt wel minimaal 3 jaar. Ik heb geïnvesteerd om me ‘zichtbaar’ te maken door middel van advertenties met een kennismakingskorting in streekbladen. Ook kun je op heel veel digitale ‘telefoonboeken’ je bedrijf invoeren. Ik besloot ook via Google te adverteren en dat is toch wel de beste investering in het adverteren geweest. Ik ben ook heel vaak op m’n snuit gegaan met dure advertenties waar niet of nauwelijks op gereageerd werd (ik vraag mijn klanten altijd hoe zij bij mij zijn gekomen). Als je adverteert kun je het beste een korting geven, daar houden mensen van. Adverteren via veilingsites heb ik altijd vermeden. Dat voelde voor mij niet goed. Uiteindelijk heb ik besloten om alleen de specialisatie permanente make-up te doen en geen andere schoonheidsbehandelingen. Voor mij was dat een goede keus.

4 Vinden dit leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *